فرهاد مهراد، مرد تنها در هفته خاکستری + قطعه های هنری
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۷۰۷۱۴
فرهاد مهراد خواننده، آهنگساز و نوازنده پاپ راک در ۲۹ دی ماه ۱۳۲۲ در تهران متولد شد. قطعه های به یادماندنی «بوی عیدی» ، «والا پیامدار محمد» و «گنجشکک اشی مشی» اثر این هنرمند نام آشناست.
به گزارش ایمنا فرهاد مهراد خوانندهای بود با صدایی متفاوت و از جنسی دیگر، وی شیفته موسیقی بود و هر چند استادی نداشت تا الفبای موسیقی را از او بیاموزد اما آنقدر استعداد داشت که سختترین قطعات را بنوازد و زیباترین نغمهها را بخواند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فرهاد مهراد روز بیست و نهم دی ماه ۱۳۲۲ در تهران متولد شد، نهمین فرزند مرحوم رضا مهراد، کاردار وزارت امورخارجه دولت ایران در کشورهای عربی بود، آنها تا ۸ سالگی فرهاد درعراق زندگی میکردند و پس از آن به تهران بازگشتند. اخلاق و رفتار آخرین فرزند خانواده مهراد به قدری متفاوت بود که همیشه از سوی اطرافیان به تقلید از بزرگترها متهم میشد.
برادر بزرگ فرهاد ویولن مینواخت و در سن سه سالگی علاقه به موسیقی او را وادار میکرد تا پشت در اتاق برادرش بنشیند و تمرین ویلون او و دوستانش را گوش کند. یکی از دوستان برادرش متوجه علاقه فرهاد به موسیقی میشود و از خانواده او میخواهد که سازی برای او تهیه کنند، با اصرار برادر بزرگتر یک ویلون سل برای او تهیه میکنند و تمرینات فرهاد آغاز میشود. عمر این تمرینات از ۳ جلسه فراتر نرفت، چرخ روزگار ساز او را شکست و به قول فرهاد: «ساز صد تکه و روح من هزار تکه شد.»
از آن پس ساز تبدیل به رویای فرهاد شد.در سالهای مدرسه استعداد او در زمینه ادبیات آشکار میشود و در آستانه ورود به دبیرستان تمایل به تحصیل در این رشته را پیدا میکند، اما مخالفت عموی بزرگش در غیاب پدر، او را مجبور به ادامه تحصیل در رشته طبیعی میکند. و عاقبت دلسپردگی به ادبیات و بیعلاقگی به رشته مورد علاقه عمویش باعث میشود در کلاس یازدهم ترک تحصیل کند. فرهاد پس از ترک تحصیل با یک گروه نوازنده ارمنی آشنا میشود و با استفاده از سازهای آنان به صورت تجربی نواختن را میآموزد و مدتی بعد به عنوان نوازنده گیتار در همان گروه شروع به فعالیت میکند، گروه راهی جنوب میشود تا در باشگاه شرکت نفت برنامه اجرا کنند و اولین شب اجرای برنامه رهبر گروه به دلیل غیبت خواننده گروه از فرهاد میخواهد تا او جای خواننده را پر کند؛ وسواس شدید فرهاد در ادای صحیح کلمات و آشنایی او با ادبیات ملل باعث درخشش گروه و تمدید مدت برنامه گروه ارمنی شد.
مدتی بعد فرهاد فعالیت انفرادی خود را آغاز میکند و برای اولین بار در سال ۱۳۴۲ راهی برنامه تلویزیونی واریته استودیو ب میشود و مخاطبان بیشتری مییابد، از سال ۱۳۴۵ همکاری فرهاد با گروه بلاک کتس آغاز میشود او در این گروه به خواندن آوازهایی از گروههای معروف موسیقی آن زمان از جمله: بیتلها، انیمالز، بی جیز، فورتاپس و خوانندگان سرشناسی مانند: الویس پریسلی، ری چارلز، تام جونز، نینا سیمون، فرانک سیناترا و بسیاری دیگر میپردازد و در آن زمان از مخاطبانش لقب ری چارلز ایران را میگیرد.
در سال ۱۳۴۸ فرهاد برای اجرای ترانه مرد تنها (با آهنگ اسفندیار منفردزاده و شعر شهیار قنبری) در فیلم رضا موتوری (به کارگردانی مسعود کیمیایی) انتخاب شد و در سال۱۳۵۰ ترانه جمعه (کار منفردزاده و قنبری) را برای فیلم خداحافظ رفیق (به کارگردانی امیر نادری) را خواند، مرد تنها آنچنان پرطرفدار میشود که فرهاد را تبدیل به یک ستاره میکند. با افزایش تنشهای سیاسی ایران در دهه پنجاه ترانههای شبانه۱، خسته، سقف، گنجشگک اشی مشی، آوار و شبانه۲ با اشعاری از احمد شاملو، شهیار قنبری و ایرج جنتی عطایی و صدای فرهاد منتشر و تبدیل به سرود اتحاد مردم شدند.
بشنوید: آهنگ گنجشکک اشی مشی فرهاد
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمیکند.فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: audio/mp3
وی تا سال ۱۳۵۷ و انقلاب ایران کنسرتهای فراوانی داد. در بهمن ۱۳۵۷ همزمان با انقلاب ترانه معروفش وحدت یا همان والا پیمامدار محمد (آهنگ از منفردزاده، شعر از سیاوش کسرایی) را ضبط کرد.
بشنوید: آهنگ والا پیامدار از فرهاد
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمیکند.فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: audio/mp3 فرهاد مهراد پس از انقلاب
فرهاد مهراد پس از انقلاب از ادامه کار منع و تقاضاهای چندباره او برای انتشار مجدد آثارش با مخالفت روبرو شد. سرانجام پس از چندین سال در سال ۱۳۷۳ آلبوم خواب در بیداری از فرهاد منتشر شد که شامل چند ترانه فارسی انگلیسی بود، او آهنگسازی این آلبوم را تنها با نواختن پیانو پبر عهده گرفته بود.
فرهاد مهراد در سال ۱۳۷۴ اولین کنسرت بعد از انقلاب خود را در شهر کلن آلمان اجرا کرد که اولین کنسرت پاپی که بعد از انقلاب مجوز اجرا در خارج از کشور را گرفت محسوب میشد. در سال ۱۳۷۶ آلبوم وحدت او توسط فردی ناشناس منتشر شد که شامل ترانههای دهه ۱۳۵۰ او بود. مهراد در سال ۱۳۷۷ توانست در هتل شرق تهران کنسرتی را اجرا کند و آلبوم برف را نیز منتشر کرد. وی پس از آن درصدد تهیه آلبومی با نام آمین بود که شامل ترانههایی از کشورها و زبانهای مختلف بود.
بشنوید: آهنگ بوی عیدی فرهاد
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمیکند.فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: audio/mp3 درگذشت فرهاد مهراد
فرهاد مهراد به بیماری هپاتیت سی مبتلا بود و از مهرماه ۱۳۷۹ بیماری او جدی شد.
وی درنتیجه عوارض کبدی ناشی از هپاتیت در بهار سال ۱۳۸۱ برای درمان به لیل در فرانسه رفت و در ۹ شهریور همان سال، در سن ۵۹ سالگی در پاریس از دنیا رفت و در گورستان تیه در پاریس دفن شد.
همسر فرهاد مهراددر اوایل دهه ۱۳۵۰ فرهاد با دختری به نام مونیکا آشنا شد و با او ازدواج کرد اما سرانجام این ازدواج جدایی بود. بعدها یعنی در اواخر دهه هفتاد فرهاد با پوران گلفام ازدواج و تا پایان عمر با او زندگی کرد.
موزه خانه فرهاددر سال ۱۳۹۱ به کوشش پوران گلفام (همسر این هنرمند) موزهای از وسایل شخصی فرهاد مهراد تحت عنوان خانه فرهاد در موزه خانه سینما واقع در خیابان ولیعصر تهران دایر گردید.
عبای شکلاتی، شال گردن سیاه که آن را در بسیاری از اجراهایش بر گردن داشت، بخشی از کتابخانه شخصی و همچنین عینک، ساعت، پیانو، گیتار و دست نوشتههایی با خطی خوش و نیز قرآن شخصیاش بخشی از آثار موجود در این موزه است.
کد خبر 406358منبع: ایمنا
کلیدواژه: فرهاد مهراد گنجشکک اشی مشی بوی عیدی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۰۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعتماد به نفس بیشتر با استفاده کمتر از شبکههای اجتماعی
ایتنا - درباره اثرات مخرب استفاده از شبکههای اجتماعی تحقیقات گستردهای انجام شده است. مطالعات جدید نشان میدهد، حتی یک هفته استفاده نکردن از این شبکهها، اعتماد به نفس و نگرش زنان جوان را نسبت به بدن خود بهبود خواهد بخشید.
بر اساس گزارش مجله ScienceDirect، پژوهشگران در جریان مطالعهای تحقیقاتی در یکی از دانشگاههای کانادا مشاهده کردهاند که فشار روانی بر زنان جوانی که به صورت مداوم در حال مقایسه اندام خود هستند، بسیار بالاست.
گروهی از دختران جوان که در این مطالعه تحقیقاتی شرکت کردهاند، از تاثیر مخرب شبکههای اجتماعی در زندگیشان گفتهاند، از جمله اینکه استفاده از شبکههای اجتماعی توانایی آنان در ایجاد روابط را کاهش داده، خواب آنان را مختل کرده و همچنین سبب شده که حتی به خودکشی بیاندیشند.
در این مطالعه ۶۶ دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه یورک تورنتو به دو گروه تقسیم شدند. دسترسی گروه اول به مدت یک هفته به فیسبوک، تیکتاک، اینستاگرام و سایر شبکههای اجتماعی قطع شد و گروه دیگر طبق روال معمول به این شبکهها دسترسی داشتند.
پیش از آغاز مطالعه نیز با شرکتکنندگان هر دو گروه مصاحبه و سوالاتی مانند میزان تمرکز، اعتماد به نفس و نگرش نسبت به بدنشان پرسیده شد. مثلا اینکه چقدر از اندام خود راضی هستند؟ آیا دوست دارند مانند مدلهای مجلات به نظر برسند؟ چقدر در روز بدن خودشان را با اینفولئنسرهای شبکههای اجتماعی مقایسه میکنند؟ نسبت به بدن خود شرم دارند؟
به گفته جنیفر میلز، استاد روانشناسی که این پژوهش را هدایت میکرد، پاسخها شوکه کننده بود و از اثرات مخرب بزرگی خبر میداد که اغلب در تحقیقات روانشناسی نادیده گرفته میشوند.
حتی پس از اصلاحات آماری که تنوع طبیعی در نحوه تفکر افراد در مورد بدن خود را در نظر گرفته بود، بین دو گروه مطالعه تفاوت آشکاری وجود داشت. بدین ترتیب که اعتماد به نفس و نگرش نسبت به بدن خود در گروهی که در یک هفته از شبکههای اجتماعی استفاده نکرده بودند، به میزان قابل توجهی بهتر بود.
میلز که بیش از دو دهه است در مورد نقش هدفمند رسانهها بر زنان و به خصوص تاثیر آن بر اختلالات زنان تحقیق کرده است، میگوید: «این موضوعات پیش از فراگیر شدن اینترنت تا امروز که استفاده از شبکههای اجتماعی به طور چشمگیری اجتنابناپذیر شده، وجود داشته است. البته در آن زمان، فقط میتوانستید تعداد محدودی از دقایق یا ساعات خود را صرف خواندن مجلات مد و زیبایی کنید و این مجلات دست کم فقط یک بار در هفته منتشر میشدند اما حالا هر لحظه در معرض خواندن و دیدن مطالب از این دست هستید.»
این استاد روانشناسی همچنین معتقد است، پرهیز استفاده از شبکههای اجتماعی به تنهایی منجر به تغییر در ارزشهای روانشناختی در بین زنان جوان نخواهد شد.
عدم استفاده از چنین شبکههایی افراد را به ملاقات بیشتر حضوری با دوستان، خواب با کیفیت و بودن در هوای تازه و ورزش نیز سوق میدهد؛ فعالیتهایی که به اثبات برای سلامت جسم و روان نقش بسیار مهم و سودمندی ایفا میکنند.
هدف نهایی از این مطالعه این است که آگاهی مردم نسبت به خطرات ناشی از استفاده کنترلنشده از شبکههای اجتماعی افزایش یابد.